Oppdatert status tirsdag ettermiddag

Snart i mål med at alle fastboende har fått tilbake strømmen, les mer her.

Hvis ditt område ikke lenger er merket som strømløst på strømbruddskartet, og du fortsatt ikke har strøm, ber vi om at du tar kontakt med oss på 74121500. Har du allerede vært i kontakt med oss og fått saken din registrert trenger du ikke å ta kontakt med oss igjen.

Snart i mål med at alle fastboende har fått tilbake strømmen

Ny dag med enorm innsats fra våre mannskaper

Publisert: Oppdatert:
Flere Tensio-ansatte som står samlet i front av en høyspentmast

Målsettingen vår da vi startet denne dagen var at samtlige fastboende skulle få tilbake strømforsyningen før midnatt.

Pr tirsdag ettermiddag kl 18.00 ser det ut til at vi når det målet.

Fortsatt er det en del steder med hytter og fritidsboliger vi så langt ikke har prioritert å komme i mål med, men også i de områdene vil vi i dagene som kommer gjøre feilretting.

I noen få områder er det pr. nå fastboende som får strømforsyning fra aggregat. Disse områdene er fortsatt merket som strømløse på strømbruddskartet, og det fremkommer av informasjonen på den enkelte sak i strømbruddskartet hvilke områder dette er.

Gjennom dagen i dag har vi også hatt 30 dedikerte energimontører som har fulgt opp det som kalles «lavspentfeil». Dette er svært lokale feil som ikke vises i strømbruddskartet til Tensio. Så langt har vi kartlagt i overkant av 200 slike saker, og de har blitt fulgt opp både gjennom gårsdagen og i dag. Pr. nå ser det ut til at vi i dag kommer i mål med også samtlige av disse sakene.

Fastboende og fortsatt strømløs i boligen din?
Selv om disse lavspentfeilene ikke vises i strømbruddskartet så fører disse feilene til at enkeltboliger er strømløse. Det er fortsatt en mulighet for at det er enkeltsaker med lavspentfeil som vi ikke har fanget opp. Derfor er oppfordringen at du tar kontakt med Tensio dersom ditt område IKKE vises på strømbruddskartet vårt, og du likevel ikke har strøm i boligen din. Da tar du i tilfelle kontakt med vårt kundesenter på 74121500.

Risiko for nye feilsituasjoner
Prioriteten til Tensio i en slik situasjon er først å gjøre det vi kan for å sikre viktige samfunnsfunksjoner, liv og helse. Deretter er en hovedprioritet å sikre at alle får tilbake strømforsyningen så raskt som mulig. I en situasjon der vi må gjøre disse prioriteringene er det mange steder vi må gjøre det som kalles «provisorisk retting». Fordelen med provisorisk retting er at det går fortere, ulempen er at denne måten å rette feil på er mer sårbart for nye feil. I dagene og ukene som kommer vil vi derfor ha et stort arbeid knyttet til å rette feilene på en mer permanent og solid måte, men i tidsrommet det tar å få gjort denne jobben, vil det være større sannsynlighet for feil på en del av de provisoriske feilrettingene som vi har gjennomført disse dagene.

Helikopterbefaring over berørte områder
I dagene som kommer vil Tensio inspisere linjetraseer med helikopter for å fange opp sårbare punkter i etterkant av uværet. Vi vil i forbindelse med disse inspeksjonene helt sikkert fange opp trær som må fjernes, komponenter som må fikses, med mer. Denne helikopterbefaring er derfor viktig i det videre arbeidet med å sikre en langvarig stabil og sikker strømforsyning til de berørte områdene.

Kompensasjon for strømbrudd
Alle privatkunder som har hatt strømbrudd i mer enn 12 timer har krav på kompensasjon fra nasjonalt myndighetsfastsatte satser. Denne kompensasjonen kommer som automatisk fratrekk på nettleia innen 12 uker etter strømbruddet. Les mer om denne kompensasjonsordningen her.

Spørsmål og svar vedrørende uværet og strømutfallene
Mange har stilt spørsmål enten direkte til Tensio eller via media de siste dagene. Vi har samlet opp noen av de viktigste spørsmålene i en egen artikkel som vi har delt på våre nettsider. Denne finner du her.

Fant du det du lette etter?