Feilrettingen fortsetter for fullt i Trøndelag

Våre mannskaper gir seg ikke før alle har fått strømmen tilbake

Publisert: Oppdatert:
Bilde av et tre som har falt over en strømlinje

Status tirsdag: Feilrettingen fortsetter med full styrke i Trøndelag. Antallet strømløse kunder er nå betydelig redusert, men det gjenstår fortsatt svært omfattende arbeid på mange plasser for å få strømmen tilbake til de siste kundene. Et titalls kunder vil vi trolig ikke komme i mål med i dag – disse tar vi direkte kontakt med.

Status mandag kveld: Strømmen vil være tilbake hos de aller fleste fastboende i løpet av kvelden. For noen titalls kunder gjenstår det feilretting på lavspentnettet, og disse vil vi dessverre ikke rekke å få ferdigstilt i kveld. Vi tar direkte kontakt med de berørte kundene.

Viktig info

Det er svært viktig at folk ikke selv driver trerydding eller feilrettingsarbeid, dette kan potensielt være livsfarlig. Hold god avstand til strømlinjer som henger lavt eller ligger på bakken.

Målsettingen er at samtlige fastboende skal få tilbake strømforsyningen i løpet av mandagen.

Status mandag morgen: 1500 kunder uten strøm fordelt på 25 feilsteder
Våre mannskaper har jobbet hele natten og vi begynner å nærme oss målet om at alle kundene skal få tilbake strømmen.

Det er en god del såkalte «lavspentfeil» som ikke vises i strømstanskartet. Dette er mindre lokale feil som typisk påvirker en eller noen få kunder i et mindre område.

Det er også noen hytter/fritidsboliger rundt omkring som er strømløse. Disse vil ikke bli prioritert så lenge det er fastboende som fortsatt mangler strømforsyning.

Strømløs uten at det vises på strømstanskartet?

Dersom ditt område IKKE vises på strømbruddskartet vårt, og du likevel ikke har strøm i boligen din: Ta kontakt med vårt kundesenter på
74121500
. Har du allerede vært i kontakt med oss om dette og registrert saken din, trenger du ikke å ta kontakt igjen.

Risiko for nye feilsituasjoner

Prioriteten til Tensio i en slik situasjon er først å gjøre det vi kan for å sikre viktige samfunnsfunksjoner, liv og helse. Deretter er en hovedprioritet å sikre at alle får tilbake strømforsyningen så raskt som mulig. I en situasjon der vi må gjøre disse prioriteringene er det mange steder vi må gjøre det som kalles «provisorisk retting». Fordelen med provisorisk retting er at det går fortere, ulempen er at denne måten å rette feil på er mer sårbart for nye feil. I dagene og ukene som kommer vil vi derfor ha et stort arbeid knyttet til å rette feilene på en mer permanent og solid måte, men i tidsrommet det tar å få gjort denne jobben, vil det være større sannsynlighet for feil på en del av de provisoriske feilrettingene som vi har gjennomført disse dagene.

Kompensasjon for strømbrudd

Alle privatkunder som har strømbrudd i mer enn 12 timer har krav på kompensasjon. Denne kompensasjonen kommer som automatisk fratrekk på nettleia innen 12 uker etter strømbruddet. Les mer om kompensasjonsordningen her.

Spørsmål og svar i forbindelse med uværet og strømutfallene

Kompensasjon for strømbrudd

Alle privatkunder som har hatt strømbrudd i mer enn 12 timer har krav på kompensasjon fra nasjonalt myndighetsfastsatte satser. Denne kompensasjonen kommer som automatisk fratrekk på nettleia innen 12 uker etter strømbruddet. Les mer om denne kompensasjonsordningen her.

På grunn av strømutfallet har jeg fått registrert unormale forbrukstopper i mitt målepunkt, hva gjør dere med dem?

Vi kommer til å fjerne forbrukstoppene i «storm-/feilrettingsperioden» fra beregningsgrunnlaget av kapasitetstrinnet.

Hvorfor ser det ut som det er registrert strømforbruk på meg på dager jeg har vært strømløs?

Dette skyldes automatisk prognostisering. Dette vil bli automatisk korrigert i etterkant, og du trenger ikke foreta deg noe.

Hva med folk som har lidt tap eller skade som følge av at strømmen har vært borte så lenge, f.eks ødelagt kjøleskap, mat i fryseren som må hives osv?

Hovedregelen og vår anbefaling er at folk eller enkeltaktører tar direkte kontakt med sitt forsikringsselskap dersom de som følge av situasjonen uten strøm har lidt tap eller skade.

Jeg trenger bekreftelse fra Tensio på strømbrudd for å sende til mitt forsikringsselskap

De enorme skadene på strømnettet viser vel at det har vært en stor mangel på skogrydding, og at kraftgatene ikke er brede nok?

I 2024 ryddet vi 3 000 kilometer med skog. I tillegg kontrollerte vi 75 000 mastepunkt og gjennomførte 38 000 vedlikeholdsoppdrag.

Tensios ryddegater følger bransjestandarder. Men det er en høyst legitim diskusjon, som ofte dukker opp når det har vært større hendelser som den i helga, om ryddegatene er brede nok.

«Tresikre» linjer vil kreve ryddegater som er langt bredere enn det som er bransjestandarden for strømforsyningen i dag. Å legge til grunn en skogrydding som gir helt eller vesentlig mer tresikre linjer vil komme til en stor samfunnsmessig kostnad i form av økte naturinngrep og høyere nettleie. Bakgrunnen for at bransjestandarden er satt slik den er, er at den for de fleste tilfeller er god nok, men for situasjoner som dukker opp bare én gang hvert 10., 15., eller 20. år, så holder det ikke, og da oppstår det så enorme skader som det gjorde i strømnettet denne helga.

Forsyningssikkerheten i Trøndelag og Norge er generelt sett veldig høy, den ligger på over 99,9%. Derfor blir dette et spørsmål om avveining mellom hensyn, og om det er samfunnsaksept for å gjøre tiltak som gir store naturinngrep og medføre store økte kostnader, for å realisere en marginal økning av den samlede forsyningssikkerheten.

Når nettselskapene planlegger og gjennomfører bygging av nytt nett, rydding i kraftgater eller andre aktiviteter, så må vi alltid gjøre en avveining i trekanten forsyningssikkerhet, naturinngrep, og kostnader. Legger vi for mye vekt på forsyningssikkerhet så kan det gå utover naturverdier og kostnader (økt nettleie). Legger vi for mye vekt på å spare (lavere nettleie), så kan det gå utover forsyningssikkerheten. Avveiningen rundt disse hensynene så langt er at det er noen definerte nasjonale standarder for bredden på kraftgater, som Tensio også følger.

Hvordan prioriterer dere hvem som skal få tilbake strømmen først?

Vi prioriterer på bakgrunn av innspill fra Statsforvalteren i Trøndelag, kommunene og nasjonale myndigheter, i tillegg til det vi selv har av kunnskap om kritiske punkter for samfunnets funksjonsevne, liv og helse.

Kommunesentra, eldre-/sykehjem, vannforsyning, nødnett og mobilnett er eksempler på kritiske funksjoner som vi prøver å gi ekstra prioritet i den samlede feilrettingsinnsatsen.

I tillegg prioriterer vi å rette feil som monner mest for å gi flest mulig tilbake strømmen raskest mulig, det vil si at regionalnettsfeil har høy prioritet, deretter distribusjonsnett, og til sist lavspentfeil.

Hvilke rettigheter har jeg som kunde i en slik situasjon?

Alle privatkunder som har vært uten strøm i over 12 timer har krav på kompensasjon.

Kompensasjonen vil automatisk bli utbetalt som fradrag på kundens nettleiefaktura i løpet av 12 uker etter strømbruddet. Satsene for kompensasjon er regulert av nasjonale myndigheter.

Fant du det du lette etter?