Nå blir det penger å tjene på å selge plass i strømnettet

Penger vil være tilgjengelig som gulrot for trønderske aktører som er villig til å teste ut forbrukerfleksibilitet.

Publisert: Oppdatert:
Strømlinjer gjennom vinterlandskap

Penger vil være tilgjengelig som gulrot for trønderske aktører som er villig til å teste ut forbrukerfleksibilitet i Trøndelag de neste 6 månedene, i perioden 1. oktober til 31. mars.

Dette er en del av et større Enova-finansiert pilotprosjekt der en lang rekke strømnettselskaper i Norge har gått sammen om å finne smarte måter å løse kapasitetsutfordringene i strømforsyningen på.

Les mer om pilotprosjektet Euroflex her:

Med den etterspørselsøkningen som vi ser etter strøm i Trøndelag og Norge nå så kan vi ikke bare bygge oss ut av denne utfordringen i form av større strømmaster, strømlinjer og trafostasjoner. I et bærekrafts- og energieffektiviseringsperspektiv har vi en forpliktelse også til å få mest mulig ut av den infrastrukturen vi til enhver tid har, sier Malin Eidem, som er energikoordinator i Tensio

En måte å få mest mulig ut av den infrastrukturen som allerede er på plass er å utnytte folks og virksomheters forbrukerfleksibilitet på. «Fullt i strømnettet» betyr ikke at det er fullt hele tiden, men gjerne på enkelte tider av døgnet eller året, typisk når det er veldig kaldt. Strømbrukere som er villig, i form av fleksibilitet til å skru av hele eller deler av forbruket sitt på tidspunkter når belastningen i strømnettet er størst, er aktører som Tensio og andre nettselskaper i Euroflex-prosjektet nå er ute etter å identifisere og mobilisere.

Ved å inngå avtaler med mange små forbrukere, eller noen få store, i områder av Trøndelag med kapasitetsutfordringer, kan vi frigjøre mer nettkapasitet. På sikt kan dette være med å legge til rette for at flere kunder kan koble seg på nettet, slik at vi muliggjør ønsket samfunns- og næringsutvikling, sier Eidem.

Tilbud om kjøp av fleksibilitet er lagt ut i store deler av Trøndelag, med varierende kapasitetsbehov og pris.

Det er alle typer kunder i disse områdene vi nå ønsker å nå frem til slik at de tenker over om dette er noe som de kan tenke seg å by inn på, sier Eidem.

Organisering

Måten dette er organisert på er at det er opprettet en egen handelsplattform for å by inn sin forbrukerfleksibilitet på. Markedsplassen heter nodesmarket.com, og ved å gå inn der kan man også finne informasjon om hvilke områder som er lagt ut for å pilotere forbrukerfleksibilitet de neste 6 månedene.

For å muliggjøre deltakelse for en enkelt kommune, en enkelt bedrift, eller en enkelt husholdning vil det være behov for å koble seg opp mot en profesjonell markedsaktør rigget for å samle opp enkeltaktører som kan tilby fleksibilitet.

Disse aktørene kalles FSP’er (Flexibility Service Provider).

Nysgjerrig på om dette kan være noe for deg eller din virksomhet?

Les mer her: